Prof. Dr U Maung Maung Nyo and Prof. Dr Khin Mg Win have written about our families and schools

COMMENTS IN FACEBOOK

Maung Nyo (Prof. Dr U Maung Maung Nyo, Anatomy PhD)
Dr KMW’s autobiography is remarkable. It portrays the life in the 1950s and 1960 as related to his mother. We should compare it with the life of some Madalayans like Dr Htin Aung and Dr Ko Ko Gyi or some Rangooners like Dr Kyaw Win, Dr TOKM etc. The latter two should write their autobiographies.
Ko Ko Gyi ကေလာမွာရွိတဲ့ ခရစ္ယာန္သာသနာျပဳ မစ္ရွင္ေက်ာင္း (Mission School) ဘုရင့္ေတာလို႕ အဓိပၸါယ္ရတဲ့ ကင္း(စ္)ဝုဒ္ (King’s Wood) ဆိုတဲ့ ေက်ာင္းေတြမွာ ေဘာ္ဒါေဆာင္၊ ေက်ာင္းအိပ္ ေက်ာင္းစား ေက်ာင္းသားေတြအေနနဲ႕ ေက်ာင္းထားၾကပါတယ္။
TQ Bo Bo and Prof KMWin
In Monywa, one owner of weaving machines sent his elder son to St. Peter’s in Mandalay and younger son to St. Paul’s in Rangoon. The elder one became a medical doctor, the younger one became and R.A. Both were my friends. I was attending the premedical class at No.1 SHS in Mandalay, supposed to be the best SHS in Upper Burma. It produced a lot of doctors, engineers, military officers and above all else political leaders like Khin Maung Oo, Ko Ko Gyi etc. it produced a lot of writers and poets like Maung Thaya, Maung Swan Yee, D Tin Tin, me etc.
Maung Nyo (Prof. Dr U Maung Maung Nyo, Anatomy PhD)
Dear Drs Ko Ko Gyi and Nay Aung Kyaw,
You have a very extensive Muslim doctors family like that of Professor Dr Ne Win of psychiatry. You should write about the family, its originator, progeny and each of the family members like an epic novel.
You can write like the “White Umbrella” .
I found a few Burmese families that should be recorded:
(1) Your family
(2) Dr Ne Win’s
(3) Dr TOKM’s
(4) Bo Bo Lan Sin’s Ludu family
(5) Dr Thein Htut and Dr Pe Than Maung’ s Taung Paing Saw Bwa’s family
The late Daw Mi Mi Khaing had written about hers as a ” Burmese Family”.

ဘယ္လို၊ ဘယ္ေလာက္သားသမီးေတြ ပညာေရးကို ဂရုစိုက္ၾကသလဲဆိုေတာ့ ယကၠန္းစက္ပိုင္သူေဌးေတြဟာ သူတို႕သားသမီးေတြကို သဲေတာ ဝမ္းတြင္း အထကမွာ မထားပဲ ရန္ကုန္၊ မႏၱေလး၊ ေမျမိဳ႕၊ ကေလာမွာရွိတဲ့ ခရစ္ယာန္သာသနာျပဳ မစ္ရွင္ေက်ာင္း (Mission School) ေတြျဖစ္တဲ့ စိန္႕ေပါလ္ (Saint Paul) ၊ စိန္႕ဂြ်န္း (Saint John)၊ စိန္႕အဲလ္ဘတ္ (Saint Albert)၊ ဘုရင့္ေတာလို႕ အဓိပၸါယ္ရတဲ့ ကင္း(စ္)ဝုဒ္ (King’s Wood) ဆိုတဲ့ ေက်ာင္းေတြမွာ ေဘာ္ဒါေဆာင္၊ ေက်ာင္းအိပ္ ေက်ာင္းစား ေက်ာင္းသားေတြအေနနဲ႕ ေက်ာင္းထားၾကပါတယ္။ 

ယကၠန္းစက္ပိုင္ရွင္ သားသမီး ဘိုေက်ာင္းတက္ေနတဲ့ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေတြကေတာ့ ဘဲလ္အဲကားၾကီး တဝီးဝီးနဲ႕ ဝမ္းတြင္း ျမိဳ႕လည္က ကတၱရာလမ္းေပၚမွာ အခန္႕သားစီးသြားလိုက္၊ ညေနေစာင္းရင္ ကာကီ ေဘာင္းဘီရွည္၊ မစ္ရွင္ေက်ာင္းက တံဆိပ္ေတြတပ္ထားတဲ့ ဘေလဇာကုတ္ (blazer coat) ေတြဝတ္ျပီး တစ္ျမိဳ႕လံုးမွာ တစ္လမ္းပဲရွိတဲ့ ရံုးၾကီးေရွ႕က ကတၲရာေပတစ္ရာလမ္းေပၚမွာ တစ္ျမိဳ႕လံုး ျမင္ေအာင္ ရႈိးအျပည့္နဲ႕ လမ္းသလားျပီး ဟန္ေရးေလွ်ာက္ျပ လုပ္ၾကပါတယ္။

ဝမ္းတြင္းျမိဳ႕
ဝမ္းတြင္းနဲ႕သဲေတာ ျမိဳ႕ႏွစ္ျမိဳ႕ဟာ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးနဲ႕ ဖြဲ႕စည္းတည္ေဆာက္ထားပံုလံုးဝ မတူပါဘူး။ ဝမ္းတြင္းတစ္ျမိဳ႕လံုးဟာ ယကၠန္းကိုအေျခခံျပီး ခ်မ္းသာၾကတဲ့ ယကၠန္းစက္ပိုင္ရွင္ သူေဌးေတြ မ်ားပါတယ္။ လြတ္လပ္ေရးရျပီး ဖဆပလအစိုးရေခတ္မွာ ဝမ္းတြင္းျမိဳ႕ကလူေတြဟာ အစိုးရဘဏ္ ေခ်းေငြေတြနဲ႕ ယကၠန္းစက္ေတြ တည္ၾကပါတယ္။ ယကၠန္းစက္ေတြတင္မကဘူး အစိုးရေခ်းေငြနဲ႕ တရုတ္ျပည္ကေန အင္ဂ်င္နီယာေတြေခၚ၊ စက္ပစၥည္းေတြ သြင္းၿပီးေတာ့ ဝမ္းတြင္းၿမိဳ႕ အဝင္ သိမ္ေတာ္ကုန္း ထိပ္မွာ ဓေရႊဥေဒါင္းဓ ခ်ည္စက္ဆိုတာကိုေတာင္ တည္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ ခ်ည္စက္ဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ပထမဆံုး ပုဂၢလိက ခ်ည္စက္လို႕ေတာင္ ေျပာရမလား မသိပါဘူး။ ဝမ္းတြင္းျမိဳ႕က လူေတြဟာ ဖဆပလေခတ္မွာ ေန႕ခ်င္းညခ်င္း ယကၠန္းသူေဌးေတြ ျဖစ္ကုန္ၾကပါတယ္။ ဝမ္းတြင္းျမိဳ႕က ယကၠန္းစက္သူေဌးၾကီးေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ေခတ္ပညာ မတတ္ၾကပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ စီးပြားေရးအေတြးအေခၚ၊ အေျမာ္အျမင္ရွိတဲ့ ဥာဏ္ေကာင္းတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ၾကီးေတြလို႕ ေခၚရပါမယ္။ ေခတ္ပညာ၊ တကၠသိုလ္ပညာ မတတ္ေပမယ္လို႕ ယကၠန္းရံု အႀကီးေတြ ေဆာက္ႏိုင္တဲ့ အဆင့္အထိ ေရာက္ေအာင္၊ စီးပြားေရး တိုးတက္ႀကီးပြားေအာင္ လုပ္ႏိုင္ခဲ့ၾကတဲ့ သူေတြပါ။ အဲဒီ ပုဂိၢဳလ္ႀကီးေတြဟာ ယကၠန္းစက္ကိစၥ၊ အထည္ေတြ လံုခ်ည္ေတြ ေရာင္းဖို႕၊ ခ်ည္ေတြ၊ ဆိုးေဆးေတြ ဝယ္ဖို႕ဆိုတဲ့ ယကၠန္းနဲ႕ဆိုင္တဲ့ စီးပြားေရးရာ ဆက္ဆံမႈပတ္ဝန္းက်င္ၾကီးေတြထဲမွာ လည္ပတ္တတ္လာပါတယ္။ လုပ္ငန္းေတြ က်ယ္ပ်ံ႕လာေတာ့ ဝမ္းတြင္းကသူေဌးေတြဟာ ရန္ကုန္တက္၊ ဟိုတယ္တည္း၊ ျမင္းေလာင္း၊ ရန္ကုန္သူေဌးေတြနဲ႕ေပါင္းတဲ့အဆင့္အထိကို ေရာက္လာပါတယ္။ မ်က္စိၾကီး၊ နားၾကီးေတြျဖစ္လာျပီးေတာ့ လုပ္ငန္းေတြတိုးခ်ဲ႕ လုပ္ႏိုင္လာၿပီး ေအာင္ျမင္သည္ထက္ ေအာင္ျမင္လာပါတယ္။ တစ္ျမိဳ႕လံုး ဘဲလ္အဲ (Bel Air) ၊ ျမန္မာေတြ ခ်က္ပလက္လို႕ အသံထြက္ျဖစ္တဲ့ ရွယ္ဗလိုက္ (Chevrolet) နဲ႕ လင့္ရိုဗာ (Land Rover) ကားေတြ စီးႏိုင္လာတဲ့ အဆင့္အထိ  ျဖစ္လာပါတယ္။ ဝမ္းတြင္းျမိဳ႕က ယကၠန္းသူေဌးေတြဟာ အုပ္စုလိုက္ၾကီးဖြဲ႕ျပီး တစ္ေယာက္က ဒီကားတစ္မ်ိဳးမ်ိဳးဝယ္လိုက္တယ္ဆိုရင္ အားလံုး အဲလိုကားေတြပဲ လိုက္ဝယ္ၾကပါတယ္။ စီးပြားေရးကို လံုးပန္းေနေပမယ့္လို႕ သူတို႕ သားသမီးေတြရဲ႕ ပညာေရးကိုလည္း မေမ့ၾကပါဘူး။ ေခတ္ပညာ တတ္ဖို႕ သိပ္အေရးၾကီးတယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ကို သေဘာေပါက္နားလည္ျပီး တေလးတစား ကေလးေတြ ပညာေရးကို အထူးအားေပးၾကပါတယ္။

ဘယ္လို၊ ဘယ္ေလာက္သားသမီးေတြ ပညာေရးကို ဂရုစိုက္ၾကသလဲဆိုေတာ့ ယကၠန္းစက္ပိုင္သူေဌးေတြဟာ သူတို႕သားသမီးေတြကို သဲေတာ ဝမ္းတြင္း အထကမွာ မထားပဲ ရန္ကုန္၊ မႏၱေလး၊ ေမျမိဳ႕၊ ကေလာမွာရွိတဲ့ ခရစ္ယာန္သာသနာျပဳ မစ္ရွင္ေက်ာင္း (Mission School) ေတြျဖစ္တဲ့ စိန္႕ေပါလ္ (Saint Paul) ၊ စိန္႕ဂြ်န္း (Saint John)၊ စိန္႕အဲလ္ဘတ္ (Saint Albert)၊ ဘုရင့္ေတာလို႕ အဓိပၸါယ္ရတဲ့ ကင္း(စ္)ဝုဒ္ (King’s Wood) ဆိုတဲ့ ေက်ာင္းေတြမွာ ေဘာ္ဒါေဆာင္၊ ေက်ာင္းအိပ္ ေက်ာင္းစား ေက်ာင္းသားေတြအေနနဲ႕ ေက်ာင္းထားၾကပါတယ္။ 

အဲဒီအခ်ိန္မွာ ရဲတိုက္ပိုင္သား ကြ်န္ေတာ္တို႕က တိုက္ၾကီးက ပ်ဥ္ေထာင္ ႏွစ္ထပ္အစိုးရအလယ္တန္းေက်ာင္းၾကီးမွာ ႏွစ္တန္း၊ သံုးတန္း တက္ေနရၾကတာပါ။ ေႏြေက်ာင္းပိတ္လို႕ ဝမ္းတြင္းျပန္ေရာက္ရင္  ကြၽန္ေတာ္တို႕က ေဘာင္းဘီတို၊ စြပ္က်ယ္ဝတ္နဲ႕ေဂြလွိမ့္၊ ဖုန္ေတြသဲေတြထဲမွာ ေခြၽးေတြ သံေတြနဲ႕ ပိုလိုကားပစ္၊ သားေရကြင္းပစ္၊ ကစားၾကပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႕ အဲလို ေနေနၾကတဲ့ အခ်ိန္မွာ ယကၠန္းစက္ပိုင္ရွင္ သားသမီး ဘိုေက်ာင္းတက္ေနတဲ့ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေတြကေတာ့ ဘဲလ္အဲကားၾကီး တဝီးဝီးနဲ႕ ဝမ္းတြင္း ျမိဳ႕လည္က ကတၱရာလမ္းေပၚမွာ အခန္႕သားစီးသြားလိုက္၊ ညေနေစာင္းရင္ ကာကီ ေဘာင္းဘီရွည္၊ မစ္ရွင္ေက်ာင္းက တံဆိပ္ေတြတပ္ထားတဲ့ ဘေလဇာကုတ္ (blazer coat) ေတြဝတ္ျပီး တစ္ျမိဳ႕လံုးမွာ တစ္လမ္းပဲရွိတဲ့ ရံုးၾကီးေရွ႕က ကတၲရာေပတစ္ရာလမ္းေပၚမွာ တစ္ျမိဳ႕လံုး ျမင္ေအာင္ ရႈိးအျပည့္နဲ႕ လမ္းသလားျပီး ဟန္ေရးေလွ်ာက္ျပ လုပ္ၾကပါတယ္။

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: