ဆရာမႀကီး ေဒါက္တာ ရင္ရင္ႏြယ္ ၏ အင္တာဗ်ဴးအား သုံးသပ္ခ်က္ (၁)

ဆရာမႀကီး ေဒါက္တာ ရင္ရင္ႏြယ္ ၏ အင္တာဗ်ဴးအား သုံးသပ္ခ်က္ (၁)

အာေဘာ္ – ရဲရင့္သစၥာ

ဆရာမၾကီးေဒါက္တာ ေဒၚရင္ရင္ႏြယ္ လို ပညာရွင္ၾကီး တစ္ဦး တိုင္းျပည္အတြက္ မားမား မတ္မတ္ ရပ္တည္ေနတဲ့ အတြက္ ႏိုင္ငံ့သားေကာင္း တစ္ဦးအေနနဲ႕ဂုဏ္ယူေလးစားမိ ေၾကာင္းဦးစြာ ပထမ ေျပာၾကားအပ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခု က ဆရာမၾကီး ဟာ ကမာၻ႕ လူသားေတြ အတြက္ပါ အက်ိဳးေဆာင္ထမ္းရြက္ခဲ့တာျဖစ္တဲ့ အတြက္ ဆထက္တိုး ဂုဏ္ယူေလးစားမိေၾကာင္း ေျပာလိုပါေသးတယ္။ ရွည္ရွည္ေဝးေဝးစကားေတြ ပ်ိဳးမေန
ေတာ့ဘဲ ဆရာမၾကီး နဲ႕ VOA တို႕ရဲ့ အင္တာဗ်ဴးကိုေဝဖန္သုံးသပ္ျခင္း စတင္ပါရေစ။

၁။ ဆရာမၾကီး က ရခိုင္ေဒသေန ဘဂၤလီ / ႐ိုဟင္ဂ်ာ အမ်ိဳးသမီးေတြ ဟာ ဆင္းရဲတဲ့ အတြက္သူတို႕အေနနဲ႕ မိသားစုစီမံကိန္းကို က်င့္သုံးျပီး ကေလးေမြးဖြားႏွုန္းေတြ ကန္႕သတ္သင့္ေၾကာင္း အၾကံျပဳေဆြးေႏြးသြားတာ အလြန္တန္ဖိုးရွိပါတယ္။ Contraceptive pills အသုံးျပဳျပီး သေႏၶတားျခင္းဟာအစၥလာမ္ ဘာသာနဲ႕ မဆန္႕ က်င္ေၾကာင္း ဆရာမၾကီး ထည့္သြင္းေျပာသြားတာလည္း အလြန္မွန္ကန္လွပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ အရပ္ရပ္မွာ ဆင္းရဲျပီး လူေနထူထပ္တဲ့အျခားေဒသမ်ားစြာ ရွိပါတယ္။ အဲဒီ ေဒသေတြမွာလည္း ဆင္းရဲတဲ့မိသားစုေတြ ဟာ မိသားစုစီမံကိန္း က်င့္သုံးျပီး ကေလးမ်ားစြာေမြးဖြားတဲ့ အေလ့အက်င့္ကို ျပဳျပင္ဖို႕ Campaign ေတြလုပ္သင့္ေၾကာင္း ျမင္မိပါတယ္။

၂။ ဘဂၤလီ / ႐ိုဟင္ဂ်ာ အမ်ိဳးသမီးေတြ ပညာမတတ္ျခင္း ဟာ အရင္အစိုးရမွာတာဝန္ ရွိေၾကာင္း၊သူတို႕ပညာမတတ္ျခင္း ဟာ ေက်ာင္းတက္ဖို႕ရာ ခက္ခဲတဲ့ အတြက္ျဖစ္ေၾကာင္း အမွန္အတိုင္းသုံးသပ္ထားတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ ေမာ္လဝီ ဆရာေတြ က လည္း အမ်ိဳးသမီးေတြ အရြယ္ေရာက္တာနဲ႕ ေက်ာင္းကထုတ္ျပီး အိမ္ေထာင္ခ်ေပးတာေတြ၊ ပညာသင္ၾကားခြင့္မျပဳတာေတြရွိေၾကာင္း ဆရာမၾကီးအရွိအတိုင္း ေျပာသြားတာ အသိ အမွတ္ျပဳမိပါတယ္။ ဒီလို ပညာမသင္ျခင္း၊ကေလးမ်ားစြာ ေမြးဖြားျခင္းေတြ နဲ႕ ပတ္သက္ ျပီး ပညာေပးဖို႕ အတြက္ ဆရာမၾကီး တို႕လိုပညာရွင္ေတြ နဲ႕ အတူ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း တစ္ရပ္လုံး က လည္းပူးေပါင္းပါဝင္သင့္ေၾကာင္း ျမင္မိပါတယ္။

၃။ ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္ေတာ ဘက္မွာ ၉၄% က ဘဂၤလီလူမ်ိဳးေတြ ျဖစ္ျပီး ၆% က ရခိုင္ေတြ၊ ဗမာေတြ ျဖစ္ေနျခင္းဟာ ဘဂၤလီေတြ ကေလးေမြးဖြားႏွုန္းမ်ားလို႕ဆိုတဲ့ ေကာက္ခ်က္ ကို ဆရာမၾကီး ခ် သြားပါတယ္။ ဆရာမၾကီးဟာ ကေလးေမြးဖြားႏွုန္း (birth rate) မ်ားျခင္း ကို သာ အဓိက ထားေကာက္ခ်က္ ခ်ထားျခင္းျဖစ္ျပီး၊ မိခင္ ေသဆုံးႏွုန္း (Maternal Mortality Rate) နဲ႕ ကေလးေသဆုံးႏွုန္း (Infant Mortality
Rate) တို႕ကို ထည့္သြင္းေျပာဆိုသြားတာ မေတြ႕ရပါဘူး။ ဆိုလိုတာ က မိခင္ တစ္ဦး ဟာ ကေလး ၁၀ ဦးေမြးရင္ ၁၀ ဦးစလုံး ဟာ အသက္ရွင္ပါသလား? ရခိုင္ေဒသ အထူး သျဖင့္ ဘူးသီးေတာင္၊ေမာင္ေတာမွာ birth rate မ်ားသလို၊ mortality rate အလြန္ မ်ားေၾကာင္း အရင္ အစိုးရလက္ထက္က အစီရင္ခံစာေတြ၊ ကမာၻ႕က်န္းမာေရး အဖြဲ႕ အစီရင္ခံစာေတြ၊ Committee on the Elimination of Discrimination against Women (CEDAW) အစီရင္ခံစာေတြ ေလ့လာၾကည့္သင့္ေၾကာင္းအၾကံေပးသင့္ပါတယ္။ ဒါမွမဟုတ္လည္း လက္ရွိ အစိုးရကိုတင္ျပျပီး က်န္းမာေရးကြင္းဆင္းေလ့လာမႈ ေတြ ျပဳသင့္ေၾကာင္း။ ေနာက္တစ္ခ်က္ က ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္ေတာ ေဒသေတြမွာ မြတ္စ္လင္မ္ ရာခိုင္ႏွုန္း က တစ္စတစ္စမ်ားတာလား၊ ဒါမွမဟုတ္ အခ်ိန္ကာလတစ္ခု မွာရုတ္တရက္ မ်ားသြားျပီး အဲဒီမ်ားတဲ့အတိုင္းရွိေနခဲ့တာလား ေလ့လာသင့္ပါတယ္။

ကြၽန္ေတာ္ေလ့လာမိသေလာက္ ေျပာရရင္ အဲဒီေဒသေတြမွာ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ ေတြ မ်ားလာျခင္းဟာ ၁၉၄၂ အေရးအခင္းနဲ႕ တိုက္႐ိုက္ ပတ္သက္ေနပါတယ္။ အဲဒီ တုန္း က ရခိုင္ျပည္ေတာင္ပိုင္းက အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ေတြ ဟာ ရခိုင္ေတြရဲ့ အၾကမ္း ဖက္မႈေၾကာင့္ ေျမာက္ပိုင္းကို ေျပးလႊား ခိုလႈံခဲ့ၾကသလို ရခိုင္ျပည္ ေျမာက္ပိုင္း က ရခိုင္ေတြ ဟာလည္း အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ေတြ ရဲ့အၾကမ္းဖက္မႈေၾကာင့္ ရခိုင္ျပည္ ေတာင္ပိုင္းဘက္ကို ေျပးလႊားခိုလႈံခဲ့ၾကလို႕သာလွ်င္ ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္ေတာ ေဒသေတြ ဟာ မြတ္စ္လင္မ္ရာခိုင္ႏွုန္းျမင့္တက္သြားတာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ ေဒသေတြကို ကြက္ၾကည့္ျပီး ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ မြတ္စ္လင္မ္ေတြ က လူမ်ားစု၊ ရခိုင္ေတြက လူနည္းစု လို႕သုံးသပ္မရႏိုင္ပါ။ ပမာေပးေျပာရရင္- ရန္ကုန္ တရုတ္တန္း ကို ၾကည့္ျပီး၊ရန္ကုန္ မွာ တရုတ္ေတြက လူမ်ားစု ျဖစ္ေၾကာင္းေျပာမရ သလိုပါ။

၄။ ဆရာမၾကီး က ေျပာသြားပါတယ္။ အခုျဖစ္ေနတဲ့ ျပႆနာ ဟာ မြတ္စ္လင္မ္နဲ႕ ဗုဒၶဘာသာ ျဖစ္တဲ့ ျပႆနာ မဟုတ္ေၾကာင္း၊ ဘာသာေရးေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ျပႆနာ မဟုတ္ရင္ ဘာေၾကာင့္မ်ား ၂၀၁၂ ဇြန္လ က ေတာင္ကုတ္ျမိဳ႕မွာ ဘဂၤလီ / ႐ိုဟင္ဂ်ာ လူမ်ိဳးမဟုတ္တဲ့ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ ခရီးသြား (၁၀) ဦးကိုေန႕ခင္းေၾကာင္းေတာင္ ဘတ္စ္ကားေပၚကေန ဆြဲခ်ျပီး လူအမ်ားေရွ႕မင္းမဲ့စ႐ိုက္ဆန္ဆန္ ရက္စက္စြာ
သတ္ျဖတ္ခဲ့ပါသလဲ? ဘာေၾကာင့္မ်ား ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ကိုေတာင္ မျမင္၊ ဗလီဝတ္ေက်ာင္းေတြကို မီး႐ိႈ႕ဖ်က္စီးခဲ့ၾကတာပါလဲ? ဆရာမၾကီးတို႕ ေကာ္မရွင္ ဟာ အထက္ပါ မင္းမဲ့စ႐ိုက္လူသတ္တရားခံေတြ ကို ယေန႕တိုင္ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ ခဲ့ျခင္းမရွိပါဘူး။ ဒီကိစၥနဲ႕ပတ္သက္ျပီးဆရာမၾကီးတို႕ ရခိုင္စုံစမ္းစစ္ေဆးေရးေကာ္ မရွင္ တစ္ခုလုံး ကို ေလးစားစြာ ေမးခြန္းထုတ္အပ္ပါတယ္။

၅။ ေတာင္ၾကီးသူမ တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ဆရာမၾကီး က ေတာင္ၾကီးမွာရွိတဲ့ တရုတ္ လူမ်ိဳးေတြ ကိုဥပမာေပးျပီး၊ တရုတ္လူမ်ိဳးေတြ ဟာ အေနၾကာတဲ့ အတြက္ႏိုင္ငံ သားေတြအျဖစ္ကို ရရွိခဲ့ေပမဲ့၊ တိုင္းရင္းသားအျဖစ္ကို မရရွိေၾကာင္း၊ မေတာင္း ဆိုေၾကာင္းေျပာပါတယ္။ ဒီအခ်က္မွာေတာ့ဆရာမၾကီး ဟာ လုံးဝ ကို မွားယြင္းေနေၾကာင္း ဂါရဝတရားေရွ႕ထားျပီး ႐ိုေသစြာ ကန္႕ကြက္ေျပာၾကားအပ္ ပါတယ္။ “ဝ” လူမ်ိဳး၊ “ကိုးကန္႕” လူမ်ိဳးေတြ ဟာ တစ္နည္းအားျဖင့္တရုတ္ေတြပါ။ သူတို႕ဟာ တရုတ္ႏိုင္ငံ ရဲ့ မ်ိဳးႏြယ္စု (Ethnic) ေတြပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာလည္း သူတို႕ ယခင္ကတည္းက ေနထိုင္လာ ခဲ့တာျဖစ္တာေၾကာင့္ သူတို႕ ဟာ သူတို႕ တိုင္းရင္းသား အခြင့္အေရး ေတာင္းဆိုခဲ့ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ က လည္းသူတို႕ကို တိုင္းရင္းသားမ်ား အျဖစ္အသိအမွတ္ျပဳခဲ့ပါတယ္။ ဒါသူတို႕ အခြင့္အေရးပါ။ ေဂၚရခါး (Gurkha) ေတြနဲ႕ပတ္သက္ျပီး ေျပာရရင္ေတာ့၊ သူတို႕ဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံ
နဲ႕ နယ္နိမိတ္ျခင္းထိစပ္ေနျခင္းမရွိတဲ့ နီေပါႏိုင္ငံ (Nepal) တိုင္းရင္းသားေတြပါ။

ေသခ်ာတာ က ေတာ့သူတို႕ဟာ အဂၤလိပ္ကိုလိုနီ နယ္ခ်ဲ႕ေခတ္မွာမွ ရွမ္းျပည္၊ ကခ်င္ျပည္ဘက္ကို ေရာက္ရွိအေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႕ တိုင္းရင္း သားျဖစ္ျခင္း၊ မျဖစ္ျခင္းဟာစကားထဲ ထည့္ေျပာစရာ မလိုေလာက္ေအာင္ ကို ရွင္းလင္းလွပါတယ္။

၆။ တိုင္းရင္းသားေတြဟာ ဘယ္သူေတြျဖစ္ေၾကာင္း ၁၉၈၂ ႏိုင္ငံသားဥပေဒ Burma Citizenship Law (Pyithu Hluttaw Law No. 4 of 1982) မွာ ႏိုင္ငံေတာ္ က သတ္မွတ္ထားေၾကာင္း က ဆရာမၾကီး က ေျပာသြားပါတယ္။ ၁၉၈၂ ႏိုင္ငံသား ဥပေဒ Burma Citizenship Law (Pyithu Hluttaw Law No. 4 of 1982) ရဲ့ အခန္း (၂) ပုဒ္မ (၃) မွာ- ကခ်င္၊ ကယား၊ ကရင္၊ ခ်င္း၊ ဗမာ၊ မြန္၊ ရခိုင္၊ ရွမ္းကဲ့သို႕ေသာ
တိုင္းရင္းသား အႏြယ္မ်ားႏွင့္ ၁၈၂၃ မတိုင္ခင္ တိုင္းႏိုင္ငံနယ္ေျမမ်ားအတြင္း ပင္ရင္း ဌာေန အျဖစ္အေျခခ်မွီတင္းေနထိုင္ခဲ့ေသာ လူမ်ိဳးစုမ်ား သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ား ျဖစ္၏ လို႕ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ ဆရာမၾကီးတို႕တေတြ အျမဲတေစ သုံးႏွုန္းေခၚေဝၚေန တဲ့ ဘဂၤလီလူမ်ိဳးစုအႏြယ္ေတြဟာ A.D ၁၄၃၀ ကတည္း က ရခိုင္ေဒသ မွာ အေျခ ခ်ေနထိုင္ခဲ့တဲ့ သမိုင္းအထင္အရွားရွိပါတယ္။ အဲဒီသမိုင္း ကို ကမာၻ႕သမိုင္းပညာရွင္၊ ျမန္မာ့သမိုင္း ပညာရွင္တိုင္းက လက္ခံ အတည္ျပဳထားၾကပါတယ္။ ရခိုင္သမိုင္း ကို တစ္ကယ္နက္နက္နဲနဲ ေလ့လာမယ္ဆိုရင္ ရခိုင္ေဝသာလီ ေခတ္ က လူေတြဆိုတာ ဘဂၤလီလူမ်ိဳးေတြ သာျဖစ္ေၾကာင္းသက္ေသျပႏိုင္ပါတယ္။ ရခိုင္စုံစမ္းေရးေကာ္မရွင္ ဝင္ျဖစ္ျပီးတဲ့ေနာက္မွာ ဆရာမၾကီးဟာ ရခိုင္သမိုင္းကို ဟိုတစ္စ ဒီတစ္စ ေတာ့ ေလ့လာျဖစ္ခဲ့မယ္ထင္ပါတယ္။ အဲဒီေလ့လာျဖစ္တဲ့အစေတြထဲ အာနႏၵာစျႏၵာေက်ာက္စာ (Ananda Chandra Inscription) အေၾကာင္းေလ့လာဖူးလားမသိပါ။ မေလ့လာဖူးရင္ ေလ့လာၾကည့္ပါဆရာမၾကီးခင္ဗ်ား။ ရခိုင္ေဒသ က ေရွးလူေတြ ဟာ ဘယ္လူမ်ိဳးေတြ ျဖစ္ေၾကာင္း တစ္စြန္းတစ္စရိပ္မိလာပါလိမ့္မယ္။႐ိုး႐ိုးရွင္းရွင္းေလးေတြးၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။

ဒီေန႕ ရခိုင္လူမ်ိဳး တစ္ဦးတစ္ေယာက္ က မွ အာနႏၵာခ်န္ဒရား ဆိုတဲ့ အမည္နာမ ကို ကင္ပြန္းမတပ္ၾကေပမဲ့၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၊ အိႏၵိယ ဘင္ေဂါလ္ ျပည္နယ္ေတြမွာ အာနႏၵာ ခ်န္ဒရား အမည္ပိုင္ရွင္ ေျမာက္မ်ားစြာကို ယေန႕သြားၾကည့္၊ ယေန႕ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဘဂၤလီေတြ ဟာ မေန႕တစ္ေန႕ က မွ မဟာဇနကၠ အတုယူျပီး ပင္လယ္ လက္ပစ္ကူး ရခိုင္ေဒသထဲဝင္လာသူ ေတြ မဟုတ္ေၾကာင္း ရခိုင္စုံစမ္းေရးေကာ္မရွင္ က ပညာရွင္ေတြ အေနနဲ႕ ၾကိဳးစားေလ့လာဆည္းပူးသင့္ေၾကာင္း ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း အၾကံေပးလိုပါတယ္။

၇။ တိုင္းရင္းသားဆိုသည္မွာ အဂၤလိပ္ေတြ ျမန္မာႏိုင္ငံ ကို စျပီးဝင္မလာခင္ ကတည္း က ရွိတဲ့ လူေတြဆီ က ဆင္းသက္လာသူေတြကို တိုင္းရင္းသားလို႕ေခၚေၾကာင္း ျမန္မာ စာပါေမာကၡမ်ား နဲ႕ ႏိုင္ငံေတာ္ ဥပေဒေတြ ကို ကိုးကားျပီးေျပာသြားပါတယ္။ အဲဒီ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္ အရဆိုရင္လည္း ဆရာမၾကီးတို႕ ေခၚေဝၚသုံးႏွုန္းေနတဲ့ ယေန႕ ဘဂၤလီလူမ်ိဳးေတြ ဟာ တိုင္းရင္းသားေတြ ျဖစ္ေနျပန္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခါဆရာမၾကီး က ဘဂၤလီေတြ အေနနဲ႕ ႏိုင္ငံသားအျဖစ္ကိုေလွ်ာက္ယူရႏိုင္ေၾကာင္း ေျပာထား ျပန္ပါေသးတယ္။ ဆရာမၾကီး ရဲ့ စကားေတြ clear cut contradiction အလြန္ရွင္းလင္း ျပတ္သားတဲ့ ဝိေရာဓိ ျဖစ္ေနရုံ မက ၁၉၈၂ ႏိုင္ငံသား ဥပေဒကိုပါ အတည့္အလင္း ဆန္႕က်င္ေနေၾကာင္း ျမင္မိပါတယ္။

ဆက္ရန္ – ဆရာမၾကီးေဒါက္တာရင္ရင္ႏြယ္ ၏ အင္တာဗ်ဴးအားသုံးသပ္ခ်က္ (၂)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: