“က်မတို႔မွာ အနာဂတ္ ေပ်ာက္ေနၿပီ”

| October 8, 2013

အၾကမ္းဖက္ တိုက္ခိုက္မႈ, ရခိုင္ျပည္နယ္, ဗုဒၶဘာသာ,  မြတ္ဆလင္, ကမန္, ရဲတပ္ဖြဲ႔, လံုၿခံဳေရး, ပဋိပကၡ, သံတြဲ, ၉၆၉အိမ္မီး႐ိႈ႕ခံရ၍ သံတြဲ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္႐ုံးတြင္ လာေရာက္ခိုလံႈေနရေသာ ေပါက္ေတာရြာသူမ်ား (ဓာတ္ပံု – စတိဗ္တကၠနာ ဧရာဝတီ)

ရခိုင္ျပည္နယ္ ေတာင္ပိုင္း သံတြဲၿမိဳ႕အနီးတ၀ိုက္ရွိ အနည္းဆံုးရြာ ၅ ရြာတြင္ အၾကမ္းဖက္တိုက္ခိုက္မႈမ်ား ျဖစ္ပြားခဲ့ၿပီး အေျခအေနက တည္ၿငိမ္စျပဳလာသလို ထင္ရသည္။

သို႔ေသာ္လည္း ရခိုင္ဗုဒၶဘာသာ၀င္ လူအုပ္ႀကီး၏ တိုက္ခိုက္မႈေၾကာင့္ ထြက္ေျပးလာခဲ့ရသည့္ ရာႏွင့္ခ်ီေသာ မြတ္ဆလင္ ရြာသားမ်ား ကေတာ့ ဟိုဒီ ျပန္႕က်ဲလွ်က္ က်န္ေနေသးသည္။ အခ်ိဳ႕က အနီးအနားက မြတ္ဆလင္ရြာေတြဆီ ထြက္ေျပးၾကရသည္။ အခ်ိဳ႕က ေတာအုပ္ေတြ အတြင္းမွာ ဒါမွမဟုတ္ အျခားပုန္းေအာင္းလို႔ ရသည့္ ေနရာေတြမွာ ပုန္းေရွာင္ေနၾကရသည္။

ၾကာသပေတးေန႔ ညေနပိုင္းမွာေတာ့ မြတ္ဆလင္ အုပ္စုငယ္အခ်ိဳ႕ ရဲေတြေစာင့္ၾကပ္ေနသည့္ ရြာေတြထဲကို ျပန္၀င္လာၾကၿပီး မိမိတို႔ ေနအိမ္မ်ားမွ က်န္ခဲ့သမွ် ပိုင္ဆိုင္မႈေလးေတြကို ေကာက္ယူ စုေဆာင္းဖို႔ ေရာက္လာၾကသည္။

အဂၤါေန႔က အိမ္ ၂၈ လံုး မီး႐ိႈ႕ခံလိုက္ရေသာ ေပါက္ေတာရြာ အတြင္းသို႔ ေၾကာက္႐ြံ႕ ေနပံုရသည့္ ကမန္လူမ်ိဳး မြတ္ဆလင္ မိသားစု ၀င္ေရာက္လာၿပီး သူတို႔ ပိုင္ပစၥည္း အခ်ိဳ႕ႏွင့္ ေမြးျမဴထားသည့္ တိရိစာၦန္ေတြကို ျပန္လည္ သိမ္းဆည္းေနခ်ိန္မွာ လက္နက္ကိုင္ မထားသည့္ ရဲတပ္ဖြဲ႕၀င္ အခ်ိဳ႕က လံုၿခံဳေရး ေစာင့္ၾကပ္ေပးၾကသည္။

“က်ေနာ့္ ဘ၀ေတာ့ ဆံုးပါၿပီ၊ က်ေနာ့္ ဘ၀ေတာ့ ဆံုးပါၿပီ” ဟု အသက္ ၃၀ အရြယ္ ကိုဘေစာေလးက တဖြဖြ ေျပာရင္း ထရပ္ကားငယ္တစီး ေပၚသို႔ သူ႔မိသားစုပိုင္ ပစၥည္းအခ်ိဳ႕ကို တင္ရင္းႏွင့္ ေျပာေနခ်ိန္တြင္ ရြာပတ္လည္က လယ္ကြင္းေတြ ေပၚကို အေမွာင္ထုက တျဖည္းျဖည္းလႊမ္းလာသည္။

အခုေတာ့ ဇာတိရြာမွာ သူ ဆက္ေနလို႔ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ပါ။ “သူတို႔ က်ေနာ့္ အိမ္ကို မီး႐ိႈ႕လိုက္ၾကတယ္။ အခု က်ေနာ့္မွာ ေနစရာ မရွိေတာ့ဘူး” ဟု သူက ေျပာသည္။

ထိုအခ်ိန္မွာ ကိုဘေစာေလး၏ သမီးက ၿပီးခဲ့သည့္ ပဋိပကၡေတြၾကားမွာ မိခင္ေပ်ာက္ဆံုးသြားခဲ့ၾကပံုရသည့္ ၾကက္ေပါက္ေလးေတြကို လိုက္ဖမ္းေနသည္။

“ၾကက္မၾကီး ရွာလို႔ မေတြ႔ေတာ့ဘူး။ သူတို႔ကို ကယ္ဖို႔ လိုက္ဖမ္းေနတာ” ဟု ကိုဘေစာေလး၏ သမီး ျမင့္ျမင့္ႏိုင္က ေျပာျပသည္။ ထို႔ေနာက္ ေျပာရင္း ႏွင့္ မ်က္ရည္လည္း က်လာသည္။ “က်မတို႔ ကို ကယ္ပါဦး၊ က်မ တို႔မွာ အနာဂတ္လဲ ေပ်ာက္ေနပါၿပီ၊ က်မတို႔ လံုလံုၿခံဳၿခံဳေနရမယ့္ ေနရာလဲ မရွိေတာ့ပါဘူး” ဟု သူကေျပာသည္။

သံတြဲၿမိဳ႕ တ၀ိုက္က ေက်းရြာမ်ားသို႔ သြားေရာက္ေလ့လာသည့္ အခ်ိန္တြင္ အခရာက်ေသာ လမ္းမမ်ားေပၚ၌ ကင္းလွည့္ေနၾကေသာ လံုၿခံဳေရးတပ္ဖြဲ႔၀င္ ဒါဇင္ အနည္းငယ္ကို ေတြ႔ရသည္။ ေပါက္ေတာရြာတြင္ ရဲတပ္ဖြဲ႔၀င္မ်ား ရွိေနလ်က္ႏွင့္ တုတ္မ်ား၊ ဒါးရွည္မ်ား ကိုင္ေဆာင္ထား သည့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ လူငယ္မ်ား ေလွ်ာက္သြားေနၾကသည္ကိုျမင္ခဲ့ရသည္။ ရြာထဲရွိ မြတ္ဆလင္ အိမ္မ်ားကို မည္သူက မီး႐ိႈ႕ခဲ့သည္ ဆိုသည္ကို မသိေၾကာင္း ရခိုင္အမ်ိဳးသားတေယာက္က ေျပာသည္။ “အဲဒါေတြ ျဖစ္တုန္းက က်ေနာ္ အိမ္မွာ မရွိဘူး” ဟု သူက ဆိုသည္။

ထိုအခ်ိန္က သံတြဲ တၿမိဳ႕နယ္လံုးကို ထိန္းခ်ဳပ္ေရးအတြက္ လံုၿခံဳေရးတပ္ဖြဲ႔၀င္ အင္အား ၈၀ ခန္႔သာရွိခဲ့သည္ဟု ရဲ အရာရွိ တဦးက ဧရာ၀တီသို႔ ေျပာသည္။

ေပါက္ေတာရြာမွ ထြက္ခြာသြားရန္ ျပင္ဆင္ထုပ္ပိုးေနသည့္ ကမန္မိသားစု တခုမွ မငယ္ပု အမည္ရွိသည့္ အမ်ိဳးသမီးက ၿပီးခဲ့ သည့္ ပဋိပကၡ ကာလမ်ားအတြင္းတြင္ရဲတပ္ဖြဲ႕က ကာကြယ္ေပးႏိုင္ခဲ့ျခင္း မရွိသည့္အတြက္ ေဒသခံ မြတ္ဆလင္မ်ား စိတ္ထဲတြင္ လံုၿခံဳမႈ မရွိသလို ခံစားေနၾကရသည္ဟု ေျပာသည္။ “က်မတို႔ လံုၿခံဳေရးေတြကို မယံုၾကည္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ဘာ ျဖစ္လို႔လဲ ဆိုေတာ့ က်မတို႔ေတြ အတိုက္ခိုက္ခံေနရပါၿပီလို႔ သူတို႔ကုိေျပာေပမယ့္ လာၿပီး မကူညီၾကဘူး” ဟု မငယ္ပု က ေျပာသည္။

“က်မတို႔ အခုေနတဲ့ ေနရာကို လူတခ်ိဳ႕လာၾကည့္ၾကတာ က်မတို႔ေတြ႔တယ္။ က်မတို႔ကို လံုၿခံဳေရး လံုလံုေလာက္ေလာက္ ေပး မထားတဲ့အတြက္ သူတို႔ အခ်ိန္မေရြး လာၿပီး တိုက္ခိုက္ႏိုင္တယ္” ဟု သူကေျပာသည္။ ကိုႀကီး အမည္ရွိသည့္ လူငယ္ တေယာက္ကမူ“ က်ေနာ္တို႔မွာ ထပ္ၿပီးေျပးစရာ ေနရာလည္း မရွိေတာ့ဘူး။ တကယ္လို႔ သူတို႔က လာၿပီး တိုက္ခိုက္ၾကမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ေသတဲ့ အထိျပန္ၿပီး ခုခံတိုက္ခိုက္သြားမယ္” ဟု ဆိုသည္။

သံတြဲ ေဒသခံ အေျမာက္အမ်ား၏ ေျပာျပခ်က္အရ ၎တို႔ ၿမိဳ႕တြင္ ၾသဂုတ္လ ၂၆ ရက္ေန႔ေနာက္ပိုင္းမွ စ၍ မြတ္ဆလင္ ဆန္႔က်င္ေရး စိတ္ဓာတ္မ်ား ျမင့္တက္လာခဲ့သည္ဟု သိရသည္။ ထိုေန႕တြင္ အမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ သာသနာ ကာကြယ္ေစာင့္ ေရွာက္ေရး အသင္းက ဦးစီး၍ “ဗုဒၶဘာသာေန႔” အခန္းအနားကို က်င္းပခဲ့သည္။ တရား၀င္ အစိုးရအသိအမွတ္ျပဳ မဟုတ္ သည့္ ဘာသာေရး အခန္းအနားတခု ျဖစ္ၿပီး အဆိုပါေန႔ကို ျပန္တမ္း၀င္ ႐ံုးပိတ္ရက္ အျဖစ္သတ္မွတ္ရန္ ၁၉၆၀ အေစာပိုင္း ႏွစ္မ်ားက အဆိုျပဳျခင္းမ်ား ရွိခဲ့ေသာ္လည္း သတ္မွတ္ခဲ့ျခင္း မရွိေပ။

“ဗုဒၶဘာသာေန႔” အခန္းအနားသို႔ ရာႏွင့္ ခ်ီေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားႏွင့္ ေဒသခံျပည္သူ ေသာင္းႏွင့္ခ်ီ၍ တက္ေရာက္ခဲ့ ၾကသည္ ဟု သံတြဲၿမိဳ႕နယ္ အမ်ိဳးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္မွ ဦး၀င္းႏိုင္ကေျပာသည္။ ထို႔ျပင္ ၉၆၉ ဟု ေခၚၾကသည့္ အစြန္း ေရာက္ အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒီ ဗုဒၶဘာသာအဖြဲ႕က ယင္းကဲ့သို႔ အေျခအေနမ်ိဳး ကို သူတို႔၏ အယူ၀ါဒမ်ား ျပန္႔ပြားေစရန္ အသံုးခ်ေလ့ ရွိသည္ ဟုလည္း သူက ဆက္ေျပာသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းတြင္ မြတ္ဆလင္ ဆန္႔က်င္ေရး တရားမ်ား ေဟာေျပာေနေသာ မႏၲေလးၿမိဳ႕မွ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဦး၀ီရသူ ဦးေဆာင္သည့္ ၉၆၉ လႈပ္ရွားမႈသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားကို မူဆလင္ပိုင္ေစ်းဆိုင္မ်ား စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို သပိတ္ ေမွာက္ရန္ စည္း႐ံုးလံႈ႕ေဆာ္ျခင္းေၾကာင့္ လူသိမ်ားလာခဲ့သည္။

၉၆၉ အမွတ္တံဆိပ္ပါ စတစ္ကာမ်ား၊ အလံမ်ား ႏွင့္ လက္ကမ္းစာေစာင္မ်ား သည္ သံတြဲ တၿမိဳ႕လံုးသို႔ ပ်ံ႕ႏွံ႔လာခဲ့ၿပီး ၉၆၉ လႈံ႕ေဆာ္ေရး သီခ်င္းမ်ားကိုလည္း အမ်ားျပည္သူႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ ေနရာမ်ားတြင္ စတင္ဖြင့္လာၾကသည္ဟု ဦး၀င္းႏိုင္ က ေျပာသည္။

“လူေတြက သူတို႔ဘာသာကိုကာကြယ္ဖို႔ အေၾကာင္းေတြ စပ္ဆိုထားတဲ့ ၉၆၉ သီခ်င္းေတြကို ဖြင့္ၾကတယ္။ တၿမိဳ႕လံုးမွာ လည္း သာသနာ့အလံေတြ ထူၾကတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ တင္းမာမႈေတြ စျဖစ္လာရတာပဲ” ဟု သံတြဲၿမိဳ႕ခံ တေယာက္က ဆိုသည္။

သံတြဲၿမိဳ႕တြင္ ဇူလိုင္လ အေစာပိုင္းကထဲက မြတ္ဆလင္ဆန္႔က်င္ေရး ပဋိပကၡတခု အခိုက္အတန္႔ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသးၿပီး မြတ္ဆလင္ပိုင္ အိမ္ ၃လံုး ဖ်က္ဆီးခံခဲ့ရဖူးသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ဗုဒၶဘာသာအလံ လႊင့္ထူထားသည့္ ဆိုင္ကယ္သမား တေယာက္ႏွင့္ သံတြဲၿမိဳ႕မွ ကမန္အမ်ိဳးသား မြတ္ဆလင္ တဦးတို႔ စကားမ်ားၿပီး အေခ်အတင္ျဖစ္ခဲ့ေသာ ၿပီးခဲ့သည့္ စက္တင္ဘာ ၂၉ရက္ေန႔က်မွ တင္းမာမႈက အျမင့္ဆံုး ျဖစ္သြားခဲ့သည္။

မြတ္ဆလင္ အမ်ိဳးသားကို ရဲစခန္းသို႔ ေခၚယူစစ္ေဆးေနခ်ိန္တြင္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ တစုက ၎၏ ေနအိမ္ကို ၀ိုင္း၍ ခဲမ်ားျဖင့္ ပစ္ေပါက္ခဲ့ၾကသည္။ ညပိုင္းေရာက္သည့္ အခါ သံတြဲၿမိဳ႕ရွိ မူဆလင္အိမ္ အေျမာက္အမ်ား မီး႐ိႈ႕ခံလိုက္ရၿပီး ပဋိပကၡက အနီး ပတ္၀န္းက်င္ရွိ ေက်းရြာမ်ားသို႔ပါ ပ်ံ႕ႏွံသြားသည္။

ပဋိပကၡ စတင္ျဖစ္ပြားၿပီး ေလးရက္ၾကာ ကာလအတြင္းတြင္ သျဗဳခ်ိဳင္၊ ေပါက္ေတာ ႏွင့္ မဲကၽြန္း အစရွိသည့္ မူဆလင္ ေက်းရြာမ်ားရွိ အိမ္ေျခ ၁၀၀ ေက်ာ္ႏွင့္ ဗလီ အေျမာက္အမ်ား မီး႐ိႈ႕ ဖ်က္ဆီးခံလိုက္ရသည္။ အျခား ကမန္ ေက်းရြာ ၂ ရြာ လည္း တိုက္ခိုက္ျခင္းခံခဲ့ရသည္။ လူ ၆ေယာက္ေသဆံုး၍ အနည္းဆံုး ၅ ေယာက္ ဒဏ္ရာရကာ ရာႏွင့္ ခ်ီေသာ မူဆလင္ မ်ား ေနအိမ္ကို စြန္႔၍ ထြက္ေျပးတိမ္းေရွာင္ ခဲ့ၾကသည္ဟု သတင္းမ်ားက ဆိုသည္။

သံတြဲၿမိဳ႕မွ မတည္ၿငိမ္မႈမ်ားသည္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္မွ စ၍ ဆူပူအၾကမ္းဖက္မႈမ်ား ျဖစ္ပြားေနခဲ့သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနာက္ ပိုင္းမွ ရခိုင္ျပည္နယ္သို႔ သမၼတဦးသိန္းစိန္ ပထမဆံုး လာေရာက္သည့္ ခရီးစဥ္ႏွင့္လည္း တိုက္ဆိုင္ေနသည္။ ၂၀၁၂ ဇြန္လ ႏွင္ ေအာက္တိုဘာလ မ်ားတြင္ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ပဋိပကၡမ်ား အတြင္းတြင္ ဟု ေခၚေနၾကသည့္ မြတ္ဆလင္အမ်ားစုပါ၀င္ေသာ လူ ၁၉၂ ဦး ေသဆံုးခဲ့ၿပီး ၁၄၀၀၀၀ ေက်ာ္ အိုးမဲ့ အိမ္မဲ့ျဖစ္ခဲ့ရသည္။

ျမန္မာ အစိုးရက ႐ိုဟင္ဂ်ာမ်ား ကို ႏိုင္ငံသား အျဖစ္သတ္မွတ္ရန္ ျငင္းပယ္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ရခိုင္ျပည္နယ္ ေတာင္ ပိုင္းမွ ကမန္ မူဆလင္မ်ားကို တိုင္းရင္းသား အျဖစ္တရား၀င္ အသိအမွတ္ျပဳေပးထားသည္။

ကမန္မြတ္ဆလင္မ်ားသည္ ရခိုင္ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားႏွင့္ ျငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္မွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာခဲ့ျပီဟု ေဒသခံမ်ားကဆိုသည္။ မြတ္ဆလင္ ဧည့္လမ္းၫႊန္တဦးျဖစ္သူ ကိုဆန္းျမင့္က “ဒီက မြတ္ဆလင္ေတြက ပညာတတ္ေတြပါ။ က်ေနာ္တို႕ အိမ္နီးခ်င္းေတြနဲ႕ အဆင္ေျပေအာင္ အျမဲေနတယ္။ အရင္က က်ေနာ္တို႕ၾကားမွာ ဘာျပႆနာမွ မေပၚဘူးဖူး” ဟု ဧရာဝတီသို႕ ေျပာသည္။

ကမန္အမ်ိဳးသားပါတီ တီရွပ္ဝတ္ဆင္ထားေသာ မြတ္ဆလင္ေခါင္းေဆာင္အခ်ိဳ႕က မီး႐ိႈ႕ခံရေသာ သျပဳခ်ိဳင္ရြာႏွင့္ ၃ မိုင္ေဝးေသာ ဆင္ေခါင္းရြာမွ အစြန္းေရာက္ရခိုင္မ်ားကို အျပစ္ဆိုၾကသည္။ ၎တို႕အဆို ယင္းတို႕မွာ သံတြဲအေနာက္ဘက္ ယမန္ႏွစ္က မြတ္ဆလင္ ဘုရားဖူးမ်ား သတ္ျဖတ္ခံခဲ့ရေသာ ေတာင္ကုတ္မွ လာၾကသည္ဟု သိရသည္။

“မႏွစ္က ေတာင္ကုတ္မွာ အဓိက႐ုဏ္းျဖစ္ျပီး သူတို႕အိမ္ေတြ မီး႐ိႈ႕ခံရေတာ့ ေျပာင္းလာၾကတာ၊ သူတို႕စိတ္ထဲ မြတ္ဆလင္ေတြကို နာေနၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္တို႕ အိမ္ေတြကို လာမီး႐ိႈ႕ၾကတာ ” ဟု အသက္ ၅၀ အရြယ္ ကမန္ေခါင္းေဆာင္တဦးက ဆိုသည္။

သံတြဲအာဏာပိုင္မ်ားအေနျဖင့္ အၾကမ္းဖက္တိုက္ခိုက္မႈမ်ားတြင္ ပါဝင္ပတ္သက္ေနသည္ဟု မသကၤာသူမ်ားကို ရွာေဖြဖမ္းဆီးေနရာ တနဂၤေႏြေန႕ထိ ရခိုင္ ၃၇ ဦးႏွင့္ ကမန္ ၁၁ ဦးရွိေၾကာင္း ရဲအရာရွိ ညီညီေထြးက ဧရာဝတီကို ေျပာသည္။ “က်ေနာ္တို႕ ဖမ္းေနတုန္းပဲ” ဟုလည္း ဆိုသည္။

(ဧရာဝတီသတင္းေထာက္ လဝီဝမ္ႏွင့္ ဓာတ္ပံုသတင္းေထာက္ စတိဗ္တကၠနာတို႕ သံတြဲျမိဳ႕မွ တိုက္႐ိုက္သတင္းေပးပို႕သည္)

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: